Ο Κεμάλ είναι ο
βλοσυρός «Πατέρας των Τούρκων». Είναι αυτός που θα κάνει μια συρραφή
ιδεολογημάτων και μύθων και θα κατασκευάσει μια συλλογική ταυτότητα. Μια χώρα
πρέπει να φαμπρικαριστεί από τα υπολείμματα μιας ξεπεσμένης αυτοκρατορίας.
Ο Χίτλερ είναι ο
γιός της Γερμανίας. Αυτός που θα πάρει εκδίκηση για την ταπείνωση της «Ευγενικής
Μητέρας». Περιφρονεί βαθιά τους στρατηγούς του Γενικού Επιτελείου και μισεί την
τάξη των Πρώσσων Γιούνκερ. Αυτός είναι
ένας απλός δεκανέας στο μέτωπο, τραυματίας στο νοσοκομείο, ζαλισμένος από την
ήττα «σαν όλους τους έντιμους συμπολεμιστές». Η εποχή του θρήνου και των δεινών όμως θα παρέλθει. Ο ίδιος θα γίνει η
προσωποποίηση του Μύθου της Νιότης. Ο δημιουργός του νέου γερμανικού σφρίγους.
Ο Ερντογάν ανήκει
στους Μαύρους Τούρκους. Ο πληβείος που ανέρχεται εις πείσμα των αντιξοοτήτων. Ο
παρορμητικός γιός της τούρκικης πλέμπας με το αταβιστικό μίσος της προς την
αριστοκρατία των στρατηγών και τους Λευκούς Τούρκους που διασκεδάζουν στα
γκαζόν και τις πισίνες και κοιτούν προς τα Δυτικά. Είναι ο νεαρός Σουλτάνος που
ασφυκτιά στην Άγκυρα και αδημονεί να «καταλάβει την Πόλη» ξανά. Οι φτωχοί και
περιφρονημένοι αγροτικοί πληθυσμοί της ενδοχώρας, οι παρίες των πόλεων βλέπουν
σ’ αυτόν, τον άνθρωπό τους που «τους κοιτά στα μάτια» και τους μιλά για τον
εαυτό του και «τον αγώνα του». Τον ακούν να τους καλεί σε βοήθεια.
Δεν είναι όμως αυτοί που κυριολεκτικά θα τον σώσουν. Είναι οι
ρουφιάνοι και οι χαφιέδες του καθεστώτος που δημιούργησε, άνθρωποι στα όρια του
υποκόσμου, που τούς έγινε η τιμή να κουβαλάν ένα πιστόλι στην κωλότσεπη και μια
κομματική ταυτότητα, τα νέα παραστρατιωτικά σώματα και οι εγκάθετοι, όλοι τους
ξετρελλαμένοι «από αυτό που πήγε να γίνει», απ’ τον φόβο ότι χάνανε το μόνο
μέλλον που μπορούσανε ν’ αδράξουν (εξ ου και η οργή και βαρβαρότητα με την
οποία επέπεσαν στους συλληφθέντες). Και επιπλέον, οι μυστικές υπηρεσίες και ένας-
δυό οππορτουνιστές διοικητές μεγάλων μονάδων- πάντα οι οππορτουνιστές. Δυναμικό
απείρως πυκνότερο από φαντάρους που, ναι μεν, είχαν βαρέα όπλα αλλά δεν
γνώριζαν «πού έχουν μπλέξει»
Σε ένα βιντεάκι από την κατάληψη του CNN Turk
φαίνονται καθαρά οι αδυναμίες των πραξικοπηματιών. Στρατιώτες «πολύ αραιά
στελεχωμένοι» ξοδεύνται σε κουβέντες με πολίτες και δημοσιογράφους που έχουνε
συρρεύσει, διαταγές δίνονται που συζητιούνται, χειραψίες συναδέλφωσης
ανταλλάσσονται, γυναίκες περιφέρονται και μιλούν στα κινητά τους ενώ άλλοι
τραβούν βίντεο και φωτογραφίες. Αποφασιστικός χρόνος χάνεται, η αρχική βούληση
βαλτώνει και καταλήγουν να συλληφθούν από τους εγκάθετους. Έλειπαν οι «πωρωμένοι»
νεαροί αξιωματικοί που θα τους διατάξουν, με το όπλο σηκωμένο, να πυροβολήσουν
πάνω σε πολίτες. Έτσι όμως χάνονται πραξικοπήματα που δεν επικρατούν ακαριαία.
Δεν έγινε έτσι στη Χιλή, όπου ο Πινοσέτ είχε την αποφασιστικότητα αλλά και τους
ανθρώπους που ήταν διατεθειμένοι να σφαγιάσουν έναν λαό που ήταν στους δρόμους.
Και ο Φράνκο,
αρχετυπικός φασίστας, με το προνουνσιαμέντο του, διασώζει την τάξη των
προνομιούχων ανακηρύσσοντας τον εαυτό του «φύλακα» της Σάντα Εσπάνια. Έχει πίσω
του τον Κλήρο, τους φεουδάρχες και τα σκοτάδια. Αποβιβάζεται στην Ισπανία
επικεφαλής Μαρροκάνικων στρατευμάτων και είναι διατεθειμένος να φέρει σε πέρας
έναν μακρόχρονο Εμφύλιο και να ξεπαστρέψει τη μισή Ισπανία για να σώσει την
άλλη μισή.
Όποιος κάνει
κίνημα, «βάζει το κεφάλι του στον ντορβά» κι αν δεν είναι ανηλεής θα καταλήξει
στον τοίχο!
Και οι Έλληνες
συνταγματάρχες μπορεί να ήταν «άκαπνοι» αλλά ήταν ικανότατοι συνωμότες.
Πρόλαβαν τον Βασιλιά και τους στρατηγούς του στις 21 Απριλίου και έδειξαν
«τσαγανό» στις 13 Δεκεμβρίου. Ο Πατίλης, στρατιωτικός που είχε αναλάβει το
Υπουργείο Β. Ελλάδος, σηκώθηκε άρρωστος από το νοσοκομείο και μπήκε από την
πίσω πόρτα στο Γ’ Σώμα Στρατού στη Θεσσαλονίκη κι ανέλαβε τη διοίκηση, ενώ ο
Περίδης- Διοικητής του Σώματος, που είχε το γενικό πρόσταγμα του «κινήματος»-
έμπαινε, λίγα λεπτά αργότερα, από την μπροστινή. Τον βρήκε καθισμένο στη θέση
του και τον άκουσε να διατάζει να τον συλλάβουν.
Ο Βασιλιάς, στην Καβάλα, είχε στα χέρια του
τον στρατό στον Έβρο και την τεθωρακισμένη μεραρχία στην Κομοτηνή, αλλά δήλωσε
ότι δεν ήθελε να χυθεί αίμα και πήρε το αεροπλάνο για την Ιταλία. Ναι, αλλά πώς
γίνονται τα πραξικοπήματα και πώς επικρατούν? Με μπουνιές?
Ενώ οι χουντικοί είχαν εμπιστοσύνη μόνο στους
εαυτούς τους (ίσως ούτε και σ’ αυτούς) οι πιστοί στον Βασιλιά είχαν υπερβολική
εμπιστοσύνη στο κύρος των διαταγών τους και «στην Ιεραρχία». Κάπως έτσι, συν τη
νωθρότητα, καταλήγεις στη φυλακή ή, στην καλύτερη περίπτωση, στην εξορία.
Αντίθετα, οι συνταγματάρχες που είχαν τρομάξει βαθιά μέσα σ’ έναν εμφύλιο που
κερδήθηκε με διαφορά στήθους κι όπου, «εξ απαλών ονύχων», είχαν εμπεδώσει πως
κάθε λογής αθλιότητα επιβραβεύεται, ήδη μια φορά σφετεριστές, δεν ήταν
διατεθειμένοι να χάσουν. Από πολλές απόψεις το πρόσφατο τούρκικο πραξικόπημα
μοιάζει με το «κίνημα» του Βασιλιά.
………………
Με αφορμή όλη αυτή
την αθλιότητα που μάς έρχεται από την γειτονική χώρα θα ήθελα να πω, γρήγορα,
κάποιες σκέψεις.
1ον) Αυτό που παρουσιάστηκε από την Τούρκικη
κυβέρνηση, σαν λαός στους δρόμους, λαός
εν δράσει για την προάσπιση κ.λ.π κ.λ.π
δεν είναι παρά ο παλιός καλός
«τούρκικος όχλος». Γνωστός μας από τα γεγονότα του ’55 στην
Κωνσταντινούπολη. Έτσι κι αλλοιώς, στην Τουρκία, παραδοσιακά, ο «όχλος»
επιλαμβάνεται πολλών θεμάτων εσωτερικής και καμιά φορά και εξωτερικής πολιτικής.
2ον) Αυτό που μάς παρουσιάστηκε εδώ, σαν Τούρκικο οικονομικό θαύμα, ανάπτυξη,
ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική, άριστη διπλωματία, ανάδυση «μιάς ισχυράς
Τουρκίας», διανθισμένο με τούρκικα σήριαλ και μπόλικη υποκουλτούρα,
αποδείχθηκε «τζόγος» με πολλές
(αποτυχημένες) μπλόφες. Φάνηκε τώρα και
η πίσω του πλευρά, η σκοτεινή… και τα πήλινα πόδια: ένας δικτατορίσκος και οι φιλοδοξίες του, σε μια χώρα χωρίς
ομοψυχία.
3ον) Όσο περνούν οι μέρες, μάς έρχονται νέα για
τους εξευτελισμούς που υφίστανται στα κελλιά και στα κρατητήρια οι
συλληφθέντες. Η Τουρκία δεν παύει να εκπλήσσει τον κόσμο (όσους, τέλος πάντων,
επιθυμούν να εκπλήσσονται), πόσο πιστή
παραμένει στο «Εξπρές του Μεσονυκτίου». Με τα τελευταία γεγονότα όλη η παθολογία της σύγχρονης
Τουρκίας βγήκε στη φόρα: The shit bucket hit the fan
που λένε και οι Αμερικάνοι, δηλαδή ο κουβάς με τα σκ… χτύπησε τον ανεμιστήρα.
Όλα τα εθνικά κράτη έχουν χρησιμοποιήσει λίγη
ή περισσότερη βία για να απορροφήσουν μειονότητες, να εξαφανίσουν μειονοτικές
κουλτούρες και ξένες γλώσσες εντός των συνόρων τους και να πετύχουν
ομοιογένεια. Βασίζονται όμως σε μιά, περισσότερο ή λιγότερο, συμπαγή πλειοψηφία
και εκπροσωπούν ένα έθνος και κάποιες αρχές δικαίου. Αλλά η Τουρκία είναι μια εγκληματική
χώρα όπως το Ισραήλ, η Ναζιστική Γερμανία και η Ν. Αφρική του απαρτχάιντ.
Θεμελιώθηκε πάνω στη γενοκτονία και την καταπίεση. Μια μειοψηφία Τούρκων κατάφερε
να επιβληθεί σε μια πανσπερμία λαών που κατοικεί ανέκαθεν στη Μ. Ασία.
Εκτούρκισε με τη βία ή την απειλή βίας και προέβη σε γενοκτονίες όπου ήταν
αδύνατον να αφομοιώσει. Πόντιοι, Έλληνες των Μικρασιατικών παραλίων, Αρμεναίοι
και τώρα οι Κούρδοι μπορούν να καταθέσουν.
Έχει ενδιαφέρον ότι η
γενοκτονία των Αρμενίων το 1915 έγινε με Γερμανούς συμβούλους. Πολύτιμη πείρα
αποκτήθηκε από τους τελευταίους που, 25 χρόνια μετά, θα αναλάμβαναν να λύσουν
και το «Εβραϊκό πρόβλημα». Να πώς Νεότουρκοι και Ναζήδες συναντώνται!
Δεν είναι λοιπόν η Τουρκία «μια χώρα σαν αυτές που ξέρουμε». Και όπως
ευφυώς ελέχθη: Η Τουρκία δεν έχει Ιστορία έχει ποινικό μητρώο. Εύλογο, αφού η
Ιστορία της είναι μια Ιστορία κυριαρχίας. Καλόν είναι να ξέρουμε με ποιους
έχουμε να κάνουμε και να μην εξωραΐζουμε.
4ον) Η Τούρκικη ιθύνουσα τάξη (και ο Ερντογάν)
μιλάει για «τους λαούς της Τουρκίας» κάνοντας έτσι μια έμμεση παραδοχή. Γιατί
δεν μας λένε όμως ποιοί ακριβώς είναι αυτοί οι λαοί? Με ποιο τρόπο
«τσουβαλιάστηκαν» και σήμερα μιλάνε τούρκικα?
27 γλώσσες μιλιούνται
ακόμα στη Μ. Ασία. Στα παράλια του Αιγαίου η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων
είναι εκτουρκισμένοι Έλληνες-μια ματιά στις όψεις τους θα σας πείσει. Κάποιοι
θυμούνται ακόμα λίγα ελληνικά. Εξισλαμισμένοι
Έλληνες παραμένουν στον Πόντο και υπάρχουν ακόμα ελληνόφωνα χωριά.
Αρμένιοι επιβιώνουν ακόμα στα ανατολικά, γύρω από τη λίμνη Βαν και το Κάρς. Οι
Κούρδοι γεμίζουν όλη τη Ν.Α Τουρκία και πρόσφατα την Ινσταμπούλ. Ασσύριοι στα σύνορα με τη Συρία μιλούν
Αραμαϊκά. Και επιπλέον, Κάρες, Λύδοι, Φρύγες, Παφλαγόνες, Καππαδόκες και άλλοι
θα ξυπνήσουν όταν θ’ αρχίσει η διάλυση του κατασκευάσματος. Έχουμε δει
κοιμισμένες εθνικές συνειδήσεις λαών που είχαν περάσει στη λήθη (αλλά όχι στην
ανυπαρξία) να αφυπνίζονται όταν διαλύθηκε η χώρα που τους περιείχε (Σοβιετική
Ένωση).
5ον) Η σύγχρονη Τουρκία είναι μια συνέχεια της
Οθωμανικής αυτοκρατορίας περιορισμένης στα όρια της Μ. Ασίας. Η ελληνική
αποτυχία το 1922 ήταν η σωτηρία της. Το κρατικό μόρφωμα που επιβίωσε είχε όψη
εξαμβλώματος αλλά όλοι κάνανε ότι δεν το βλέπανε. Άλλοι γιατί δεν τολμούσανε
ποιούμενοι την ανάγκη φιλοτιμία και άλλοι γιατί τους βόλευε. Το Ανατολικό
ζήτημα επιλύθηκε κατά το ήμισυ και το υπόλοιπο αφέθηκε να επιλυθεί εν ευθέτω
χρόνω. Αυτός ο χρόνος μετράει μέχρι στιγμής έναν αιώνα, αλλά τι είναι ένας
αιώνας μες την Ιστορία? Απ’ ό,τι φαίνεται όμως η αντίστροφη μέτρηση άρχισε.
Η Τουρκία λοιπόν δεν είναι χώρα κανονική αλλά,
σαν τις προαναφερθείσες, μια υπερβολή. Και όπως όλες οι υπερβολές και τα
εκτρώματα έχει περιορισμένη ζωή.
6ον) Οι
έξυπνοι διπλωμάτες και πολιτικοί όταν ακούν για «τούρκικο λαό» σιωπούν. Τούς
αρκεί το τούρκικο κράτος. Συνήθως είναι… Αγγλοσάξωνες κι αφού υπηρετούν τα συμφέροντα
Δυνάμεων μακρινών και «έκκεντρων» χρειάζονται ένα κράτος στην περιοχή για να
«κάνει τη δουλειά». Η «δουλειά» είναι να αποτελεί φραγμό στη κάθοδο της Ρωσίας.
Το κράτος αυτό πρέπει υπάκουα να παίζει τούτο τον ρόλο. Η τύχη μιας Τουρκίας
«τζαναμπέτικης», ενώ της λείπει η εθνική συνοχή, είναι προδιαγεγραμμένη.
7ον) Η Τουρκία, λόγω εθνικής ανομοιογένειας, δεν
μπορεί να πετύχει κανένα είδος Δημοκρατίας, έστω Δυτικού τύπου. Οποιαδήποτε
απόπειρα εκδημοκρατισμού θα καταλήξει στη διάλυση. Για να παραμένει ενωμένη
χρειάζεται τον «Πατέρα των Τούρκων» ή τους γιούς του, τους στρατηγούς, ή έναν
νεο-οθωμανό φύρερ. Οι Δυτικοί ηγέτες το γνωρίζουν και οι πιέσεις που κάποτε
ασκούν προς αυτή την κατεύθυνση έχουν εκβιαστικό χαρακτήρα. Ένα αυταρχικό
κράτος πρέπει, σαν καπάκι, να σφραγίζει την κατσαρόλα όπου μέσα σιγοβράζουν οι
αντιθέσεις. Φυσικά όσο πιο σφιχτά εφαρμόζει τούτο το καπάκι τόσο πιο βίαιη θα
είναι η κρίσιμη στιγμή. Προς το παρόν «το γλεντάει» ο Ερντογάν.
8ον) Λέγεται σαν κλισέ, πως τα «βάθη της
Τουρκίας» διαφέρουν από τα παράλια. Υπάρχει αλήθεια εδώ. Είναι αυτά «τα βάθη» που κατέκαψαν την ανέμελη και «άπιστη» Σμύρνη το ’22. Τώρα με τη θρησκευτική αναβίωση
οι δυο Τουρκίες θα πολωθούν. Αλλά τι κράτος κοσμικό- κράτος στρατηγών!
Που έθεσε τους Σούφι εκτός νόμου- ό,τι γλυκύτερο μάς έδωσε το Ισλάμ! Και ποια η
εναλλακτική του- αυτοί που δουλεύουν με τον ISIS!
9ον) Πάγια επιδίωξη του Ελληνισμού πρέπει να
είναι η διάλυση της Τουρκίας. Ο τεμαχισμός της σε μια σειρά κρατών: Δυτική
Μικρά Ασία, Ανατολική Θράκη με την Ινσταμπούλ και την απέναντι Ασιατική Ακτή
και ίσως τα Πριγκηπονήσια, με το πιθανό όνομα Βυζάντιο. Μια Δημοκρατία του
Πόντου. Αρμενία , Κουρδιστάν, μια Ασσυριακή κρατική οντότητα στα σύνορα με τη
Συρία και ό,τι άλλο ήθελε προκύψει. Και μια Τουρκία γύρω από την Άγκυρα και το
Ικόνιο με έξοδο στη Μαύρη Θάλασσα και στη Μεσόγειο.
Παράξενο? Και όμως, πόσο δίκαιο! Διότι μια
Τουρκία απλωμένη στη σημερινή της έκταση είναι μια χώρα με προβληματική
ταυτότητα- και μια χώρα με προβληματική ταυτότητα ταλαιπωρεί ποικιλοτρόπως τους
κατοίκους της και είναι απειλή για τους γείτονές της.
Προς τούτο πρέπει
κατ’ αρχήν να ειπωθεί από ελληνικά χείλη τι ακριβώς συμβαίνει στη Μικρά Ασία
κάτω από τον τούρκικο μπερντέ. Και έναν τέτοιο κατακερματισμό δεν γίνεται να
μην τον έχουνε σκεφτεί κάποια υπερατλαντικά γραφεία-ίσως να υπάρχουν και οι
σχετικοί χάρτες. Ούτε βέβαια οι Ρώσσοι πρέπει να είναι υπεράνω τέτοιων
πειρασμών. Η Ελλάδα θα έπρεπε να ετοιμάζεται να προωθήσει τέτοιες λύσεις όταν
έρθει η κρίσιμη στιγμή. Η Τουρκία υπήρξε πάντα ο κακός της δαίμονας. Πρέπει
κάποτε να τελειώνει με αυτό. Αλλά κάτι τέτοιο μπορεί να είναι σχέδιο μόνο μιάς
Δημοκρατικής Ελλάδας. Η σημερινή είναι φυσικό να βλέπει με δέος το κύμα που
σηκώθηκε στην Τυνησία και πέρασε Λιβύη, Αίγυπτο, Συρία και έφτασε στη Σμύρνη,
τον Βόσπορο και το Μαρμαρίς. Επόμενο είναι, μετά την Κύπρο, να φοβάται για τα
Δωδεκάνησα και τη Θράκη.
Έναν αιώνα μετά το ’21, το 1922, ο Ελληνισμός
περνάει στην άμπωτη. Τα όσα συμβαίνουν (ή δεν συμβαίνουν) τα τελευταία χρόνια προαναγγέλλουν
συμφορά. Η παρακμή πρέπει επειγόντως να αναστραφεί.
10ον) Υπάρχουν εδώ σ’ αυτή τη χώρα, άνθρωποι οι
οποίοι σχεδόν λυπούνται για την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης δυό αιώνες
πριν. Λίγο αν περίμεναν οι οπλαρχηγοί και οι Φιλικοί, μας λένε, οι Έλληνες θα
είχαν «πάρει κεφάλι» μες την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Λες και οι Έλληνες άλλη
φιλοδοξία δεν είχαν παρά να είναι παρακοιμώμενοι του Σουλτάνου. Είναι σχεδόν
Κεμαλιστές ή φιλο-οθωμανοί και, μέχρι χθες, θαυμαστές του Ερντογάν.
Και η μεγάλη
μάζα των τηλεθεατών δόθηκε πακέτο στα
τούρκικα σήριαλ να σκέφτεται ότι αν χάθηκε το Beverly Hills εμφανίστηκε, ποικιλμένη
με σιρόπια και λίγη Λωξάντρα, ο Βόσπορος, η τούρκικη εκδοχή. Έτσι κι αλλοιώς
ματαιώθηκαν διαδοχικά οι ελπίδες που στρέφονταν στην Αγγλία, στην Αμερική και
στην Ευρώπη.
Η δε ελίτ, οι
πολιτικοί απόγονοι των κοτσαμπάσηδων, αναγκασμένοι τώρα να κυβερνάνε μια χώρα
μόνοι τους, σα να νοιώθουνε μια νοσταλγία για τα παλιά τους αφεντικά.
Ακολουθούν την προαιώνια πολιτική κατευνασμού και το ρητό: χέρι που δεν μπορείς
να το δαγκώσεις φίλα το. Είναι βέβαια κάπως θρασύδειλοι, καθόλου περίεργο που
συμπεριφέρονται με τέτοια περιφρόνηση στους αδύναμους συμπατριώτες τους.
………………
Μια τελευταία σκέψη για τους ανθρώπους τους ειρηνικούς
που προσπαθούν να ζήσουν με κάποια εντιμότητα στη γειτονική χώρα. Θα περάσουν
δύσκολα χρόνια μέσα στα γεγονότα που θα συμβούν και βρίσκονται μπροστά στη
διαδικασία μιας επίπονης αυτοσυνείδησης.
Το φαντάζεστε? Να ζεις εκεί και να λες: “είμαι Τούρκος”. Και να αναρωτιέσαι: “Τι σημαίνει αυτό? Τι σημαίνει τουρκικότητα?”
Ιλλιγιώδες!
Β.Η
Πώς τα θυμάσαι όλα από κείνα τα ζοφερά χρόνια....... εγώ τελείως χαϊβάνι....
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ Βασίλη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ σκόπιμος εκμαυλισμός των συνειδήσεων λειτουργεί προς την λάθος κατεύθυνση! Κανένα πρόβλημα δεν λύνεται μόνο με τα δεδομένα του προβλήματος. Για την αντιστροφή της πορείας εκτός από την διαπίστωση, είναι απαραίτητο να υπάρξει και αφύπνιση.
Ό,τι έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο πρέπει να εγκαταλειφθεί και στη θέση του να μπουν νέες μέθοδοι και πρακτικές.
Βασίλης Ηλιάδης